Vegyipari logisztika a kihívások árnyékában

Vegyipari logisztika a kihívások árnyékában. Interjú Michael Kriegel úrral.

A vegyipari logisztikának a folyamatosan változó ellátási láncokkal, a digitalizációval és a fenntarthatóság iránti folyamatos igények kihívásaival kell manapság szembenéznie. A világjárvány által okozott megpróbáltatások az eddig stabilan működő szállítási hálózótokat kritikussá tették. Michael Kriegel, a DACHSER Chem Logistics üzletágának osztályvezetője szakértői interjút adott a vegyipar globális ellátási láncának problémáira, annak okaira és lehetséges következményeire.

Kriegel úr, milyen fejlődési szakaszokon ment keresztül a vegyipari logisztika az elmúlt időszakban?

A csomagolt és raklapos gyűjtőszállítmányozási szegmens rendkívül pozitívan felődött. Mindezt konkrétan a küldemények folyamatosan növekvő számával tudtuk lemérni. 2021-ben a DACHSER körülbelül 4 millió vegyipari termékeket szállított, ami közelítőleg 1,25 millió veszélyes árut tartalmazott.

Mindezzel azt tudjuk bizonyítani, hogy a vegyipar köztudottan az egyik legsikeresebb és legversenyképesebb iparágnak számít.

A pozitív tendencia ellenére az elmúlt két évben az ellátási láncok fennakadásai, az alapanyaghiányok és a kapacitások szűk keresztmetszete viszont komoly követelményeket támasztott a vegyipari logisztikával szemben. Fontos tény viszont, hogy mindezen nehézségek megoldására az előzetes tervezés segítség lehet a felmerülő problémák kiküszöbölésére.

Hogy látja, a vegypari vállalatok mennyire alakítják át ellátási láncaikat? Ha igen, akkor hogyan érinti ez általában a feladók és logisztikai partnereik közötti kapcsolatot?

A cégek jelenleg válsághelyzeti megoldásokban gondolkodnak. Arra összpontosítanak, hogy megfizethető áron szerezzenek kapacitási utánpótlást és logisztikai partnereikkel együttműködve megoldásokat találjanak hálózataik fenntartására. Közép- vagy hosszú távon azonban a vállalatok különféle strukturális változásokat kezdeményeznek ellátási láncaikban. Egy tavaly nyáron végzett belső felmérésünk azt mutatta, hogy a megkérdezett ügyfelek 70 százaléka fontolgatja a reorganizációt.

Általánosságban azt tapasztaljuk, hogy az elsőként megalakult vegyipari cégek a nagyobb értékesítési piacokkal rendelkező régiókba helyezik át a termelést. De ez egészen biztosan eltart egy ideig, ami még nem jelenti a globalizáció végét. Viszont az ellátási lánc teljes átcsoportosítása a vártnál rosszabb eredményeket produkálhat és ezen felül még rendkívül kockázatos is lehet.

Itt azonban többről van szó, mint regionalitás. A logisztikai hálózatok és a fennakadás nélküli láncok stabilitásának biztosítása rugalmas felépítésű logisztikai hálózatokat igényel. A DACHSER-nél mi azt a feladatot vállaltuk fel, hogy alternatív megoldásokat kínáljunk, akár szolgáltatásaink kiterjesztésével. Tavaly például megbízható, kiterjedt prémium légiforgalmi charter járatbővítést ajánlottunk ügyfeleinknek Hong Kong és Európa között.

2021-ben sok helyen szűk szállítási keresztmetszetekkel kellett számolni - gyakran kockázatossá téve az ellátási láncok folytonosságát. Érinti / érintette ez a vegyi anyagokat is? Hogyan támogatja a DACHSER Chem Logistics üzletága a szállítási láncok fenntartását?

A válaszunk erre a szituációra, hogy továbbra is megbízható partnerei és a kombinált megoldások szolgáltatói leszünk, mindig ügyfelink igényeit szem előtt tartva. Ehhez elengedhetetlen egy robusztus és kiegyensúlyozott szállítási hálózat, amely a járvány szélsőséges stresszkörülményei között is mindenkor hatékony és ellenőrizhető marad, sőt adott esetben még aktiválni is tudja a megfelelő szabad szállítási kapacitásokat.

Interjú: Michael Kriegel úrral

Michael Kriegel, Department Head DACHSER Chem Logistics

Nagy mennyiségű vegyi anyag A-ból B-be szállítása a logisztikai üzletág alapvető feladata. Itt is csak az ötletek és a megvalósítás a kérdés, mit tesz a DACHSER szállítások fenntarthatóbbá tétele érdekében?

A DACHSER jelentős összegeket fektet be kutatásokba és fejlesztésekbe ezen a területen és már számos elektromos rásegítésű jármű állt üzembe elsősorban belvárosi forgalmakban. Jelenleg azonban csak néhány zéró emissziós nagy kapacitású tehergépjármű érhető el a piacon, amelyek a vegyi áruk nagy mennyiségű szállítására is alkalmasak lehetnek.

Ezért továbbra is a szállítás optimális tervezése jelenti a legnagyobb hajtóerőt a vegyipari logisztika klímabarátabbá tételéhez. Végül is az üresjáratok és a kihasználatlanság jelenti a legnagyobb kockázatot a szállítások szén-dioxid kibocsátására.

Az új pótkocsik soron következő beszerzésekor a DACHSER idén már kizárólag az úgynevezett mega-pótkocsikat részesíti előnyben. Nagyobb rakodóterüknek köszönhetően - egyébként azonos hosszúsággal és szélességgel – hatékonyabb üzemanyag megtakarításra képesek, mint korábban szokásos elődeik, különösen hosszú távok esetén.

Logisztikai szolgáltatóként a DACHSER a vegyi anyagok szakszerű tárolását is kínálja. A raktározásra természetesen speciális követelmények vonatkoznak, sőt magasabb energetikai besorolásúak. Hogyan kezeli ezt a helyzetet a DACHSER, amikor a fenntarthatóság egyre inkább előtérbe kerül?

Sok éves tapasztalattal rendelkezünk a raktározás terén, az energiaigényes iparágakban is - saját raktártechnológiai rendszerünkkel és iparág-specifikus szaktudással rendelkezünk a korszerű bővítések és új épületek energiatakarékos tervezésében is.

Ezzel párhuzamosan különféle projekteket valósítunk meg, mint például az energiatakarékos lítium-ion akkumulátoros technológiájú ipari targoncákra való átállás vagy az energiatakarékos LED raktár világítástechnika alkalmazása Európa-szerte.  

2022 óta világszerte kizárólag megújuló forrásokból szerzünk áramot és jelentősen bővítjük megújuló energiatermelésünket is. Ennek érdekében európai logisztikai létesítményeink és irodaházaink tetején új fotovoltaikus rendszerek bővítésébe és kiépítésébe fektetünk be.

Egy pillantás előre: Milyen aktuális témák foglalkoztatják majd a vegyipari logisztika üzletágát az elkövetkezendő időszakban?

A már említett témák mellett, mint például a fenntarthatóság, a tehergépkocsi sofőrök hiánya, a digitalizáció, az ellátási láncok rugalmasságának kérdése és a hozzá kapcsolódó vállalati megoldások is kiemelt prioritást jelentenek számunkra. Sok vállalat számára a jelenlegi szűk szállítási keresztmetszetek ébresztő hatásúak. Rugalmasabbnak kell lenniük annak érdekében, hogy jobban fel tudják fegyverezni ellátási láncukat a lehetséges megpróbáltatásokkal szemben. Az informatikai biztonság is kiemelten fontos lesz, hiszen az adatok biztonságos áramlása és cseréje biztosítja az ellátási lánc folyamatos működését.

Köszönjük szépen a beszélgetést. 

Kapcsolat Zsuzsanna Szuhay