Az Open Logistics Foundation új digitális fuvarlevélszabványt mutatott be a Transport Logistic 2025 kiállításon
Első, iparágra kész eCMR szoftver: jogilag megfelelő, más rendszerekkel összekapcsolható és mindenki számára szabadon elérhető
Számos nemzetközi kísérlet történt már korábban a CMR fuvarlevél digitalizálására. Azonban az ezekből származó megoldások ritkán kompatibilisek egymással. Az Open Logistics Foundation most egy iparágra kész szoftvert mutatott be, amely közös szabványt hoz létre a digitális fuvarlevélhez (eCMR). Az új szoftver jogilag megfelelő, más rendszerekkel együttműködésre képes, és minden méretű és bármely iparágban dolgozó vállalat számára alkalmas – szabadon elérhető nyílt forráskódú alapon. Az Open Logistics Foundation tagjai – Rhenus, DACHSER, Blue Yonder és Markant – 2025. június 2-án mutatták be először a megoldást egy sajtótájékoztatón a németországi Münchenben megrendezett Transport Logistic 2025 kiállításon.

Az eCMR szoftvert az Open Logistics Foundation vállalatok által, vállalatok számára fejlesztette. Az Open Logistics Foundation 28 tagja dolgozott a szoftver fejlesztésén, tesztelésén és validálásán az „Elektronikus fuvarokmányok” munkacsoport és az ahhoz kapcsolódó „eCMR” projekt keretében. Az Open Logistics Foundation nonprofit szervezetként támogatta a projektet, és technikai, valamint jogi szakértelemmel biztosította annak megvalósítását. A projekt eredete a Fraunhofer Anyagáramlási és Logisztikai Intézet (IML) kezdeményezésére vezethető vissza.
Az új eCMR megmutatja, hogy a nyílt forráskód megkönnyíti a digitalizációba való belépést, és elősegíti a szabványosítást a digitális értékláncok mentén
Stefan Hohm, CDO DachserAz új eCMR szoftver jogilag megfelelő, más rendszerekkel együttműködésre képes, és minden méretű és bármely iparágban dolgozó vállalat számára alkalmas. A szabványosított eCMR adatmodell használata lehetővé teszi az eCMR dokumentumok cseréjét decentralizált platformokon keresztül. Ehhez nincs szükség sem központi hatóságra, sem közvetítőre vagy brókerre: bármely vállalat és szervezet a hálózat tagja lehet. Az eCMR dokumentumok vállalati szintű aláírásához és érvényesítéséhez a szoftver fejlett elektronikus pecséteket használ.
Open Logistics Foundation: Együttműködésen alapuló megoldások
„Az Open Logistics Foundation tagvállalatai által fejlesztett eCMR szoftver megteremti a nemzetközi áruszállítás szervezéséhez szükséges hatékony digitális alapot” – magyarázza Andreas Nettsträter, az Open Logistics Foundation vezérigazgatója. „Az új nyílt forráskódú szabvány sikerének kulcsa a közösség. Az ilyen, úgynevezett közjavak esetében a vállalatok gyakran saját megoldásokat fejlesztenek, ahelyett, hogy más cégekkel közösen egyesítenék erőforrásaikat.”
Nettsträter mellett Markus Sandbrink (CIO, Rhenus), Stefan Hohm (CDO, DACHSER), Robert Recknagel (Head of Operations, Blue Yonder) és Reiner Sailer (Lead Service Owner SupplyChainServices, Markant) vettek részt a 2025-ös Transport Logistic kiállításon tartott sajtótájékoztatón. A Rhenus és a DACHSER közötti két szállítási útvonalon végzett 2023 végi próbaalkalmazás után az iparágra kész eCMR szoftvert két közös felhasználási esetben vezették be. A logisztikai szolgáltatók – DACHSER és Rhenus – a logisztikai IT cégekkel, a Markanttal és a Blue Yonderrel működtek együtt.
Rhenus: Hatékonyabb működés digitális szállítási dokumentumokkal
„Úgy gondoljuk, hogy a logisztika digitalizálásának számos kihívása együttműködésben oldható meg a legjobban” – mondja Markus Sandbrink a Rhenustól. „Az eCMR fejlesztése lehetőséget kínál arra, hogy megmutassuk, miként profitálhat az egész iparág az együttműködésből. Természetesen a Rhenus technikailag önállóan is képes lett volna a szoftvert létrehozni, de csak közösen sikerült egy jogilag és szervezetileg elfogadott megoldást létrehoznunk. Az Open Logistics Foundation tagjaként vállalt elkötelezettségünk a nyílt forráskód iránt nem öncélú. A nyílt forráskód célja az értékteremtés a széles körű elterjesztés révén. A digitalizáció és a más rendszerekkel történő együttműködés képessége költségmegtakarítást, minőségjavulást és nagyobb hatékonyságot eredményez. Ezt az eCMR megoldással partnereinkkel, a Dachserrel és a Blue Yonderrel végzett tesztek is bizonyították. A Rhenus becslése szerint a dokumentumonkénti belső költségmegtakarítás kb. egy euró, a felhasználástól függően. A folyamatok átláthatóbbá válnak, miközben csökken a hibalehetőség – a kezdeti lépésektől egészen a fizetési folyamatokig.”
Dachser: Időmegtakarítás a szabványosításával
„Az új eCMR megmutatja, hogy a nyílt forráskód megkönnyíti a digitalizációba való belépést, és elősegíti a szabványosítást a digitális értékláncok mentén” – magyarázza Stefan Hohm, a Dachser képviseletében. „Az eCMR szoftver használata akár 60 százalékos időmegtakarítást eredményezett IT partnerünkkel, a Markanttal végzett tesztek szerint. Ez jelentős könnyebbséget jelent a szállítási lánc minden szereplője számára – a gépkocsivezetőktől kezdve a diszpécsereken át az áruk címzettjeiig. Több mint 25 logisztikai szolgáltató, szállítási platform, logisztikai és IT szolgáltató – köztük sok versenytárs, illetve néhány saját eCMR megoldással rendelkező szereplő – dolgozott együtt az új eCMR szabványon. A szoftver előnye, hogy sokféle nézőpontot figyelembe vesz. A Markanttal közösen végzett sikeres kísérleti alkalmazások azt is megmutatták, hogy sok más szállítási dokumentum és információ digitalizálása is lehetővé válhat a jövőben. Az eCMR-hez kapcsolódó fejlesztések és szervezeti döntések ideális kiindulópontot biztosítanak.”
Andreas Nettsträter zárásként hozzáteszi: „Az új nyílt forráskódú szoftver közös szabványt hoz létre a digitális fuvarlevélhez – nem formálisan szabványosítottat, hanem olyat, amelyet a közösségi alapú fejlesztés és a vállalatok támogatása legitimál, azaz egy úgynevezett de facto vagy iparági szabványt.” Minden vállalat letöltheti, testre szabhatja és használhatja az eCMR szoftvert a Foundation Adattárából. A vállalatok maguk is implementálhatják a szoftvert meglévő rendszereikbe, vagy megbízhatnak ezzel megfelelő IT szolgáltatókat. Licencdíj nem merül fel. „Az eCMR az első zászlóshajó-projektünk 2021-es alapításunk óta” – mondja Nettsträter. „Mintegy 50 tagunk és hálózati partnerünk (2025. májusi állapot szerint), valamint a jövőbeli tagok és a növekvő logisztikai közösség támogatásával sok más sikeres, nyílt forráskódon alapuló iparági szabvány fogja ezt követni. Mindenkit szívesen látunk, aki szeretne részt venni a kialakításukban.”
Az „Elektronikus fuvarokmányok” munkacsoport tagjai
Aventeon, Blue Yonder, CargoLedger, Cargo Sign, Collect + Go, Dachser, DB Schenker, DSLV – Szállítmányozási és Logisztikai Szövetség, duisport, Editel, Fraunhofer Anyagáramlási és Logisztikai Intézet (IML), Gebrüder Weiss, GS1 Germany, iteratec, LKW WALTER, Markant, Pionira, Rhenus, SITRA, TradeLink, Trans.eu, TransFollow, Translogica, Transporeon, TriNet, ZeKju, ZUFALL logistics group. (2025. májusi állapot szerint)