Hírek

„A vállalatok még nem készültek fel a Brexit-re”

/ A DACHSER felkészült arra, hogy az EU és az Egyesült Királyság közötti áruszállítás jövőbeni vámkezelését a lehető legzökkenőmentesebbé tegye.

A Brexit befejeződött, és az átmeneti szakasz néhány hét múlva már csak történelem lesz. Függetlenül attól, hogy az EU és Nagy-Britannia milyen megállapodásokat kötnek egymással rövid távon, 2021. január 1.-e komoly változásokat hoz a Nagy-Britanniába és onnan irányuló áruszállításokban. Steffen Wiese, Head of Sales, European Logistics, North Central Europe at DACHSER, kifejtette, hogy mik a legfontosabb teendőik a vállalatoknak, néhányuknál azonban fennáll a veszélye annak, hogy egyszerűen “átalusszák” a felkészülési időt.

Hogy gondolja, van mégis esély az úgynevezett hard (megállapodás nélküli) Brexit elkerülésének? Hogyan hatna a hard Brexit az Egyesült Királyságot érintő áruszállításokra?

Még mindig van esély arra, hogy megállapodást lehessen kötni. De minél közelebb kerülünk a határidőhöz, annál kevesebb a remény. A DACHSER készen áll a hard Brexitre, ügyfeleit is tudatosan erre készíti fel, hogy biztosan minden eshetőségre legyen megoldása.

A Brexit utáni vámkezelés jelentősen bonyolultabbá, költségesebbé és időigényesebbé fogja tenni az áruszállítást. Különösen az év elején számítunk arra, hogy a hard Brexit-el zavarok léphetnek fel az áruszállításban. Azt láthatjuk, hogy néhány vállalat már megtette az első lépéseket és megváltoztatták az EU-val való együttműködésüket. Az új vámkezelési eljárások fényében egyes üzleti modellek már nem lesznek túl praktikusak, ezért ezeket felül kell vizsgálni. A B2C szállítások drágábbak lesznek még akkor is, ha bizonyos áru értékig egyszerűbb eljárásokat vezetnek be, de ez viszont sok feladó számára már nem fogja megérni. Várhatóan az Egyesült Királyságból az európai piacokra törétnő szállítási határidők és ennek költéségei növekedni fognak ezért sok feladó már az EU-ba költöztette disztribúciós központjait.

Felkészültek már a vállalatok, köztük a DACHSER ügyfelei Németországban és Európa többi részén? Hol lehet még javítani a felkészülésen?

A jól felkészült vállalatok mellett sajnos jó néhányan vannak még olyanok, akik még sürgős lépések előtt állnak. Túl sokáig vártak, ami bizonyosan fennakadásokhoz fog vezetni - legkésőbb január 1.-től. Ez különösen igaz azokra a vállalatokra, akik eddig kizárólag az európai belső piacra szállítottak. Itt gyakran felmerül a szükséges vámügyi szakértelem hiánya.

Számos vállalat valójában arra számít, hogy az egyezség azt jelenti, hogy minden a jelenlegi állapotában marad. Ráadásul a Brexit, mint aktuális és fontos téma helyett most a Covid-19 járvány került a figyelem középpontjába mind a vállalatok, mind az országok életében.

Fontos tudni azonban, hogy bármi is történjen az elkövetkező napokban és hetekben a politikai színtéren, a vámkezelés minden bizonnyal “forró” téma lesz az EU és az Egyesült Királyság feladó  - címzett közötti áruszállításában. Mindez azt bizonyítja, hogy az előkészületeket nem lehet megspórolni.

Általános kérdés: Mire kell odafigyelnie egy olyan vállalatnak, aki 2021. január 1.-től tovább kívánja folytatni export vagy import tevékenységet az Egyesült Királysággal?

A feladóknak először ellenőrizniük kell, hogy ez az ellátási láncukat mindez milyen mértékben érinti. Különös figyelmet kell fordítani a vámkezeléshez szükséges információk és dokumentumok előkészítésére, hogy mint logisztikai szolgáltató gondoskodhassunk az import és az export tevékenységekhez tartózó pontos formanyomtatványokról. Mindenképpen szükség van az EORI számra, ezenkívül elengedhetetlen a vámengedély megszerzése az adott importőrtől az Egyesült Királyságba irányuló és onnan érkező szállítások feldolgozásához. Ezért arra kérjük ügyfeleinket, hogy értesítsék a címzetteket, hogy adják meg az importőr nevét, hogy megkérhessük a szükséges engedélyt.

Maga a DACHSER is felkészült arra, hogy az EU és az Egyesült Királyság közötti áruszállítás jövőbeni vámkezelését a lehető legegyszerűbbé tegye. A feladók feladata, hogy még egyszer alaposan ellenőrizzék, hogy megtették-e az összes szükséges előkészületet. Weboldalunkon közzétettünk egy ellenőrzőlistát, amely lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy azonnal láthassák, mire van szükségük. Természetesen a DACHSER helyi kapcsolattartói mindig készen állnak arra, hogy válaszoljanak a felmerülő kérdésekre.

Teljesen nyilvánvaló, hogy mi lenne a legrosszabb forgatókönyv esete: ha az áruk továbbra is a feladónál maradnak, és nem tudjuk azokat összegyűjteni. A szállítás csak akkor indulhat el, ha a vámkezeléshez szükséges összes dokumentum rendelkezésre áll. Január 1.-től már nem lesz “átmeneti időszak”, nem lesznek kivételek, és a dokumentációkat sem lehet majd később benyújtani. Ezek azok a feltételek, amiket egy logisztikai szolgáltatóknak minden esetben kivétel nélkül be kell tartaniuk. Ebben a fogatókönyvben az a legrosszabb, ha ügyfélraktárak túltelítődnének, mivel az áruk ott maradnak, ahol vannak.

Interjú: Steffen Wiese Úrral

Steffen Wiese, Head of Sales, European Logistics, North Central Europe at DACHSER

Milyen konkrét előkészületeket tett a DACHSER, mint logisztikai szolgáltató?

A DACHSER-nél évek óta készülünk a Brexitre. Létrehoztunk egy olyan cégen belüli operatív csoportot, amely a vállalat különböző területeinek a szakértőiből állt. Ennek a csapatnak az volt a feladata, hogy a Brexit minden részletével aprólékosan foglalkozzon, például a vámkezelési, a mennyiség ellenőrzési, a forgalomirányítási, az informatikai, a személyzeti és a kommunikációs kérdések.

Az összes eshetőségre való felkészülés érdekében a vámügyekre helyeztük a legnagyobb figyelmet és hangsúlyt és olyan szoftveres megoldásokat hoztunk létre, amelyek segítenek a vámeljárások hatékony végrehajtásában. Amellett, hogy plusz erőforrásokat biztosítottunk az informatikai infrastruktúránkhoz, gongoskodtunk arról, hogy a DACHSER UK és a DACHSER Ireland egyaránt elegendő felkészült személyzettel rendelkezzen, beleértve a vámügyekben jártas szakembereket. A kontinensen meglévő globális logisztikai hálózatunk bőséges szakértelmet és erőforrásokat biztosít számunkra. 2021. január 1.-től létrehozunk egy belső munkacsoportot is, amely az Egyesült Királyságban és Írországban dolgozó kollégáinkat, valamint az EU-n belüli elosztási rendszerünket fogja támogatni. A munkacsoport tagjai ki vannak képezve a megfelelő rendszerekre, hogy képesek legyenek megbirkózni a további kihívásokkal. Nemzeti vállalataink szorosan együttműködnek majd a zavarok minimalizálása érdekében. AEO-státuszunk (Authorised Economic Operator) Nagy-Britanniában és számos EU-országban elősegíti a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb vámkezelést is.

 

Mi a helyzet az Ír Köztársaságban? Az Írországba irányuló és onnan érkező szállítások többsége áthalad a Csatornán, vagy vannak alternatív útvonalak is?

Az Írországba irányuló áruszállítások során akadályok merülnek fel. Ami egyenlőre nem tisztázott még, hogy a szállítások hogyan fognak működni Észak-Írországgal, ami, mint mindannyiunk számára világos, erősen politikai kérdés. Vannak alternatív útvonalak Írország felé - bár a komptársaságokat érintő összes lehetőséget megvizsgálják - amik végül is hosszabb szállítási időhöz fognak vezetni.

Milyen tanulságok vonhatók le az évek óta tartó Brexit-előkészületekből?

Minden arról szól, hogy rugalmasnak kell maradni az elkerülhetetlen meglepetésekkel szemben, főleg a politikai kérdéseket illetően. Személy szerint azt remélem, hogy azok a rémálom-forgatókönyvek, amelyek a Csatorna két oldalán rekedt teherautók ezreit jósolják, végül is nem valósulnak meg és hogy a hatóságok is megteszik majd a maguk részéről mindazt, ami a folyamat minél gördülékenyebb végrehajtása megkövetel. Kíváncsi vagyok arra is, hogyan alakul át majd a gazdaság, és a Brexit vajon elrettenti-e azokat az országokat, akik az EU-ból való kilépésen gondolkoznak.

Köszönjük szépen az interjút Steffen Wiese Úrnak!

Kapcsolat Zsuzsanna Szuhay