vissza

Automatizálás, robotok és a többiek: raktározás újragondolva

A raktárban és a raktár körül zajló, túlzottan monoton és fizikailag megterhelő feladatok kiváltására az automatizálás a megoldás. Napjaink logisztikájában a robotok, az autonóm járművek és az automatizált raktárak segítenek hatékonyabbá és biztonságosabbá tenni az ismétlődő folyamatokat. Erre példa a DACHSER karlsruhei logisztikai központja, ahol az AutoStore rendszer forradalmasítja a komissiózást, és érezhetően megkönnyíti az emberek munkáját.

Hogyan teszik a robotok és más technikai segédeszközök hatékonyabbá a raktári folyamatokat és hogyan tehermentesítik az alkalmazottakat bizonyos területeken?
Hogyan teszik a robotok és más technikai segédeszközök hatékonyabbá a raktári folyamatokat és hogyan tehermentesítik az alkalmazottakat bizonyos területeken?

Egy acéllépcsőn felmászva elsőként egyenletes zúgást hallhatunk. Közel hat méteres magasságban aztán meg is pillanthatjuk őket: 13 sárga-kék robot suhan az alumíniumgerendák egységes rácsszerkezetén – előre, hátra, oldalra, nagy sebességgel haladva saját útvonalukon. Egyikük kicsit megáll, lenyújt egy kart, kivesz egy szürke tárolót, és látszólag véletlenszerűen a rácsszerkezet egy másik részébe süllyeszti, oda, ahol éppen hely van. Van ennek értelme?

„Ezt hívják kaotikus raktározásnak" – magyarázza Florian Steinbrunn, a karlsruhei logisztikai központ Contract Logistics vezetője, de azonnal meg is nyugtat: – „A robotok és a raktárkezelő rendszer mindig pontosan tudja, hogy az egyes tárolók hol vannak, így azok bármikor a kitároló kapuhoz szállíthatók a megrendelés feldolgozására vagy újratöltésre."

AutoStore a gyakorlatban

Németország dél-nyugati részén, a Karlsruhe-hoz közeli Malschban működik a DACHSER egyik legmodernebb szerződéses logisztikai telephelye. Több hónapja egy AutoStore rendszer komissiózza itt teljesen automatikusan nagyobb ügyfelek, például kozmetikai cégek kisebb termékeit. A közel 40 méter hosszú, 21 méter széles és 5,65 méter magas „rácsos kocka” belsejében 30 000 műanyag tartály, ezeken belül pedig 16 egymásra rakott „tároló" helyezkedik el. Ami kívülről egyszerű, szürke bevonatú tömbnek tűnik egy egyébként polcokkal teli csarnokban, az közelebbről szemügyre véve mérföldkő a logisztika automatizálásában.

„A folyamatok gyorsasága és az a megbízhatóság, amellyel még csúcsterhelés idején is reagálni tudunk, lenyűgöző" – mondja Bernd Großmann, a karlsruhei DACHSER logisztikai központ vezetője. – „Kollégáink számára a rendszer érezhetően csökkenti a munkaterhelést – számos, kézi erővel végzett feladat megszűnik, és az ergonómiailag kihívást jelentő tevékenységek száma csökken. A legjobb pedig, hogy a technológia nem az emberek mellett, hanem velük együtt dolgozik."

Mivel szakképzett munkaerőből egyre kevesebb áll rendelkezésre az iparosodott országokban, ugyanakkor a logisztikai folyamatok hatékonyságával és minőségével szemben támasztott követelmények egyre nőnek, a DACHSER évek óta az automatizálásra és a robotikára összpontosít különböző területeken.

A karlsruhei logisztikai központban található AutoStore az első ilyen jellegű berendezés a DACHSER-nél, és alkalmazása a szerződéses logisztika raktári folyamatainak átfogó, stratégiai szinten tervezett automatizálásának része. Mivel szakképzett munkaerőből egyre kevesebb áll rendelkezésre az iparosodott országokban, ugyanakkor a logisztikai folyamatok hatékonyságával és minőségével szemben támasztott követelmények egyre nőnek, a DACHSER évek óta az automatizálásra és a robotikára összpontosít különböző területeken. Nem kiállítótermekbe szánt innovációként, hanem stratégiai eszközként tekintenek erre a két elemre, amelyek a folyamatokat jobbá, biztonságosabbá és stabilabbá tehetik. „A kulcskérdés nem az, hogy mennyi technológiát használhatunk, hanem az, hogy milyen megoldásokat tudunk fenntarthatóan integrálni a működési folyamatainkba" – mondja Stefan Hohm, a DACHSER fejlesztési igazgatója. „Alapkövetelmény, hogy az ügyfeleink és a kollégáink számára mindig egyértelmű előnyökkel kell járnia."

A karlsruhei logisztikai központban található AutoStore az első ilyen jellegű létesítmény a DACHSER-nél
A karlsruhei logisztikai központban található AutoStore az első ilyen jellegű létesítmény a DACHSER-nél

Arányérzék: automatizálás a raktárlogisztikában

A DACHSER automatizálási kezdeményezései mögött álló stratégia tehát egyértelmű: nem a mindenáron való maximális gépesítésről van szó, hanem a technológia, az emberek és a folyamatok ideális kölcsönhatásáról. „Folyamatosan szem előtt tartjuk azokat a kihívásokat, amelyekkel a telephelyeink nap mint nap szembesülnek. Nagyon alaposan megvizsgáljuk, hogy milyen megoldásokkal tudjuk ezeket leküzdeni" – mondja Thomas Klare, a Corporate Contract Logistics vezetője.

A hangsúly négy célkritériumra helyeződik: a folyamatok hatékonyságának javítása, az alkalmazottak ergonómiai tehermentesítése, a teljesítmény minőségbiztosítása és a telephelyek jövőbeli életképességének elősegítése. Ez utóbbi egyre fontosabbá válik, különösen a szakképzett munkaerő hiánya miatt. „Az automatizálás nem öncélú. Segít csökkenteni a munkaterhelést azokon a területeken, ahol a monoton, ismétlődő vagy fizikailag megterhelő feladatokat még mindig emberek végzik" – mondja Klare. – „Ez lehetővé teszi, hogy az alkalmazottak igényesebb feladatokra, például az értéknövelt szolgáltatásokra koncentrálhassanak."

A DACHSER szerződéses logisztikai szakértői számára a stratégiai irányt a konkrét igények és a helyi tapasztalatok alakítják ki. „Dinamikusan alakítjuk fejlesztési terveinket: a kirendeltségek ötleteiből, a megvalósítás során szerzett tapasztalatokból, valamint az ügyfeleinkkel és technológiai partnereinkkel folytatott folyamatos párbeszédből állnak össze" – mondja Michael Mayer, a DACHSER Corporate Contract Logistics tanácsadásért felelős vezetője. – „Mindig a műszaki megvalósíthatósággal kezdődünk. Többek között azt is ellenőrizzük, hogy teljes mértékben integrálható-e az adott innovatív technológia a Mikado nevű raktárkezelő rendszerünkbe". Az éles üzemben is beváló fejlesztéseket középtávon széles körben bevezetik a DACHSER-nél. „Ami zsákutcának bizonyul, azt egy transzparens folyamat során újra megvizsgáljuk, és más megközelítéseket keresünk."

A jövő szerződéses logisztikája

A fenti célt szem előtt tartva a DACHSER hálózatának számos pontján keményen dolgozik azon, hogy az automatizálást integrálja a meglévő folyamatokba. A memmingeni telephelyen például 2023 óta üzemel egy teljesen automatizált magasraktár, amely 52 000 raklapnyi nem hűtött élelmiszer és élelmiszercsomagolás tárolására alkalmas. Ideális körülmények között itt óránként 200 raklap bejövő és 200 raklap kimenő áru kezelhető. Ezt többek között automatikus kirakodó-rendszerek, egy automata raklapállomás és nyolc daru biztosítja a magasraktárban. „A legújabb automatizálási technológia és a modern fenntarthatósági koncepciók találkoznak itt hálózatunk és munkatársaink koncentrált szakértelmére alapozva" – mondja Stefan Hohm, a DACHSER fejlesztési igazgatója.

Magdeburgban egy teljesen automata csomagoló gépsort helyeztek üzembe, amely kiemelkedő stabilitással zsugorfóliázza a nagyméretű árukat. Érzékelők mérik a raklap magasságát, automatikusan beállítják a fólia mennyiségét, és gőz alapú zsugorítási folyamat biztosítja a tökéletes illeszkedést. A fóliafogyasztás akár 85 százalékkal csökken, a szállítási károk lehetősége mérséklődik – a hatékonyság és a fenntarthatóság pedig nő.

A berlin-schönefeld-i telephelyen félautomata rendszer támogatásával szerelnek össze display-ket az élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat nagy megrendelői számára. A kézi erővel végzett munka mértéke jelentősen csökkent: továbbra is a raktárban dolgozók gondoskodnak az egyes display-kartonok összeállításáról és a negyedraklapra történő megfelelő elhelyezéséről. Nagyméretű monitor segíti őket ebben, amelyen grafikusan megjelenített adatokat láthatunk. Ezután az automatika átveszi az irányítást: több mint 120 szalagozással és több mint 100 tekercseléssel óránként a display-készítő rendszer zökkenőmentes, magas szinten szabványosított folyamatot tesz lehetővé – egyenletes minőségben. „Az emberi és a gépi munka kombinációja nemcsak gyorsabbá, hanem rugalmasabbá is tette a folyamatot, kis darabokat, valamint rövid időn belüli tervmódosításokat is meg lehet valósítani minőségromlás nélkül" – hangsúlyozza Michael Mayer.

A DACHSER sikeres automatizálási megoldásainak listáját még hosszan lehetne folytatni az autonóm, vezető nélküli raktári szállítórendszerektől kezdve a szállító konténerek autonóm mozgatásáig, az átrakóraktárban a be- és kirakodáshoz szükséges parkolóhelyekig. Vagy a DACHSER Enterprise Lab kutatási és fejlesztési projektjéiig akár, amelyek a dortmundi Fraunhofer IML és Fraunhofer IAIS vállalatokkal együttműködve fejlesztik a DACHSER-hálózatot. Ezek közé tartoznak különösen az olyan digitális technológiákkal kapcsolatos témák, mint az adattudomány és a mesterséges intelligencia, a valós idejű lokalizáció és az 5G mobilkommunikációs szabvány, a gépek hálózatba kapcsolása (IoT), az autonóm járművek, az adaptív raktárrendszerek és még sok más.

Mariana Ciobanu az AutoStore rendszer "földszintjén", a négy átrakóállomás egyikénél áll
Mariana Ciobanu az AutoStore rendszer "földszintjén", a négy átrakóállomás egyikénél áll

Mindent megváltoztató AutoStore: a komissiózás egyszerűvé válik

Visszatérve a karlsruhei logisztikai központba: Mariana Ciobanu az AutoStore rendszer "földszintjén", a négy átrakóállomás egyikénél áll. A rendszer a tapasztalt komissiózót pontosan a megrendelésének megfelelő kisalkatrészekkel teli konténerrel látja el, és egy intuitív komissiózási asszisztens segíti. Amikor a dobozok megérkeznek, Marianát vizuális jelzések segítik abban, hogy mit kell tennie. A dobozban lévő rekeszek közül a kozmetikai iparban használt szemceruzákat tartalmazó világít, és a kívánt mennyiség megjelenik a monitoron. Ha Mariana belenyúl, akkor zölden világít; de ha véletlenül rossz rekeszbe nyúl, pirosra vált. Egy speciális, szabadalmaztatott technológia a munkaasztalt érintőképernyővé alakítja, és lépésről lépésre végigvezeti a komissiózót a megfelelő feladatokon. „Nagy megkönnyebbülés, hogy már nem kell a tárolók hosszú folyosóit végigjárnom a komissiózás miatt" – mondja Mariana – „kellemesebb és tisztább így dolgozni, ráadásul sokkal kevesebb a hibalehetőség."

Marianának most még meg kell szakítania a termékek összegyűjtését azért, hogy a termékeket elküldésre készre csomagolja. „Egy másik projektcsoport jelenleg a csomagolóasztaltól a csomagküldő szolgáltató rakodókonténerére történő berakodásig tartó automatizáláson dolgozik, hogy az AutoStore rendszer a lehető legnagyobb hatékonyságot érje el" – ismerteti Bernd Großmann vezető a fejlesztés következő szakaszát.

Ez azonban nem jelenti majd az automatizálási innováció végét a karlsruhei logisztikai központban. Ellenkezőleg. „A rendszer moduláris felépítésének köszönhetően az AutoStore a volumen növekedésével párhuzamosan egyszerűen bővíthető. Ez az, ami számunkra igazán mindent megváltoztat" – mondja Florian Steinbrunn. „Nemcsak azért, mert hatékonyabban dolgozunk, hanem azért is, mert rugalmasabban tudunk reagálni az ingadozásokra." A szerződéses logisztikai vezető egyértelműen élvezi a „saját” projektjét: „Az automatizálás a logisztikában nem sprint, hanem hosszútávfutás".

Ennek hallatán leállnak az AutoStore felső szintjén lévő robotok is. Itt a műszak vége. A rendszer kikapcsol, a robotok dokkolnak a töltőállomásokhoz – készen arra, hogy bármikor maximális energiával visszatérjenek a raktári káoszba, amely ennél szervezettebb és intelligensebb nem is lehetne.

DACHSER világszerte
Kapcsolat
Kapcsolat Erika Kohegyi Consultant for Communication