A szervezés csúcsa: a beszerzési logisztika 

Holisztikus, automatizált megoldás a DACHSER-től a legbonyolultabb logisztikai problémára

A gyártási folyamatok szervezése Henry Ford és a T-modell – az első sorozatgyártott autó – óta külön tudományággá nőtte ki magát. Az talán kevésbé ismert, hogy a folyamat alapja a beszerzési logisztika: ez biztosítja az alapanyagok és alkatrészek megfelelő áramlását a gyártókhoz. Jó szervezéssel, hatékonysággal jelentős versenyelőnyre lehet szert tenni ezen a területen. A DACHSER Procurement Logistics, vagyis beszerzési logisztikai szolgáltatása magasabb szintre emeli ezt a folyamatot. A vállalat logisztikai szakértői automatizálták és teljesen átláthatóvá tették a beszerzéseket – a kapcsolódó informatikai rendszer mellett ebben az adott importőrrel szerződésben álló Procurement Control Tower játszik szerepet. Az importőr dolga ebben az újonnan felépített rendszerben mindössze annyi, hogy átvegye a beérkezett alapanyagokat.

A DACHSER Procurement Logistics szolgáltatása mögött álló  szervezéssel és az ezen keresztül nyerthető hatékonysággal jelentős versenyelőnyre lehet szert tenni a beszerzés területén
A DACHSER Procurement Logistics szolgáltatása mögött álló szervezéssel és az ezen keresztül nyerthető hatékonysággal jelentős versenyelőnyre lehet szert tenni a beszerzés területén

A beszerzési logisztika a szakterület egyik legösszetettebb ága. A vállalkozások működéséhez elengedhetetlen alapanyagok ma a világ bármelyik részéből érkezhetnek – nem a távolság jelent nehézséget a munkaszervezésben, hanem az időzítés. Ahhoz, hogy egy adott termék – legyen az autó, vasaló, egy doboz joghurt vagy egy csomag mosópor – gyártása megtörténhessen, számtalan apró részletnek kell a megfelelő időben a megfelelő helyre kerülnie. A beszerzési logisztika olyannyira fontos eleme a termelésnek, hogy a szakirodalom szerint[1] például a sorozatgyártásban az átfutási idő csupán 10-15 százaléka a tényleges gyártási idő, a további 85-90 százalékot a szállítás és a várakozás teszi ki. Ha az adott szervezet ez utóbbi arányt csökkenteni tudja, egyértelműen versenyelőnyre tesz szert.

A DACHSER Procurement Logistics üzletága új alapokra helyezi a beszerzési logisztikát – legyen szó egy néhány beszállítóval kapcsolatban lévő üzemről vagy alkatrészek és alapanyagok ezreit igénylő vállalatról. A megoldás kulcsa az automatizáció és a teljes átláthatóság.

A beszerzési logisztika szolgáltatásait elsősorban azok a gyártó vagy forgalmazó vállalatok veszik igénybe, akik importálnak – akár árut, alkatrészeket, csomagolóanyagokat stb. –, bár a Procurement Logistics természetesen a hazai beszállítóktól származó küldemények begyűjtését is vállalja. A DACHSER egyik magyarországi ügyfele például egy elektronikai termékeket gyártó cég 70 partnerrel – többségében Németországból, de svájci, cseh, francia, brit holland és szlovák vállalat is szerepel a beszállítói körükben. Mivel némelyik alvállalkozónak több telephelye is van, a feladat még komplexebb – a Procurement Logistics azonban ezt is kezelni tudja. A nagyságrendeket jól mutatja, hogy 2023-ban ennek a cégnek 1400 import gyűjtőküldeménye – 300 tonna, kb. 2000 csomagolási egység – fordult meg a DACHSER logisztikai hálózatában.

A Procurement Logistics prémium szolgáltatásunk, de az a tapasztalatunk, hogy maximálisan megtérül az ügyfelek számára.

Szontágné Hajnal Zsuzsanna, Sales Manager

Láthatatlan szervezés

A Procurement Logistics rendszerén belül a gyártócég nem egyesével, jelentős saját erőforrásokat megmozgatva intézi a megrendeléseket, majd foglalkozik a készre jelentett termékek fuvarszervezésével, hanem ezt a munkát átadja a logisztikai szolgáltatónak. A beszállító automatikusan feladja a küldeményt, anélkül, hogy erről értesítenie kellene a címzettet. Összetett gyártási folyamatok, sok megrendelés és beszállító esetén a DACHSER révén a beszerzés központosított lesz és akár teljesen automatizálható – ami tehermentesíti a logisztikai munkát mind a beszállítói, mind pedig a fogadói oldalon.

A folyamatot a DACHSER informatikai rendszere teszi minden fél – valamennyi érintett valamennyi telephelye – számára teljesen átláthatóvá
A folyamatot a DACHSER informatikai rendszere teszi minden fél – valamennyi érintett valamennyi telephelye – számára teljesen átláthatóvá

A folyamatot a DACHSER informatikai rendszere teszi minden fél – valamennyi érintett valamennyi telephelye – számára teljesen átláthatóvá. Mindenki pontos rálátást kap arra, hogy az adott küldemény az ellátási lánc mely szakaszában van éppen, és mennyi időbe telik, míg az áru oda kerül, ahol szükség van rá. A rendszer összeköttetésben áll a DACHSER egyéb informatikai hálózataival – a közúti, tengeri és légi szállítással, valamint a szerződéses logisztikával – így a legbonyolultabb esetben is egy felületen minden információ elérhető.

Ügyfeleink olyan precizitást érhetnek el a beszerzési folyamataikon belül, amelyet erre szakosodott alvállalkozó nélkül csak nagy ráfordítással tudnának biztosítani. A háttérben erős alapot jelent ehhez a munkához a DACHSER teljes logisztikai portfóliója – a saját hálózat, amely a világ bármely pontját eléri, a vállalat raktározási szolgáltatásai, a gyűjtőszállítmányozás.

Szontágné Hajnal Zsuzsanna, Sales Manager

Az emberi tényező

A beszerzési logisztika „lelke” azonban ebben az esetben sem kizárólag az informatikai rendszer, hanem a folyamatot felügyelő és irányító emberek. Az importőrrel szerződésben álló  Procurement Control Tower fogja össze a folyamatot, amelynek során nem egy-egy beszállító egy-egy küldeményét kezelik, hanem egy adott gyártó akár teljes ellátási láncát, számos beszállítóval, több ezer termékkel. A DACHSER munkatársainak munkája teszi lehetővé azt, hogy az ügyfél hátradőlhessen, és várja, hogy a gyártáshoz szükséges anyagok a megfelelő időben és mennyiségben beérkezzenek. A koordinációt a logisztikai szolgáltató végzi, az adminisztráció a folyamat során jelentősen csökken, a kommunikáció pedig a teljes folyamatban egy csatornás, azaz egy felelős csapat a kapcsolattartó a logisztikai munka valamennyi résztvevője között. A DACHSER érintett telephelyei, a beszállító és az importőr a teljes folyamat során ugyanazt az informatikai rendszert látja, azaz mindig pontosan tudja minden résztvevő, hogy az adott áru éppen hol jár.

„A beszerzési logisztika prémium szolgáltatásunk, de az a tapasztalatunk, hogy maximálisan megtérül az ügyfelek számára” – mondta el Szontágné Hajnal Zsuzsanna sales manager. – „Ügyfeleink olyan precizitást érhetnek el a beszerzési folyamataikon belül, amelyet erre szakosodott alvállalkozó nélkül csak nagy ráfordítással tudnának biztosítani. A háttérben erős alapot jelent ehhez a munkához a DACHSER teljes logisztikai portfóliója – a saját hálózat, amely a világ bármely pontját eléri, a vállalat raktározási szolgáltatásai, a gyűjtőszállítmányozás. A rutinunk ráadásul gyorsasággal párosul már a beszerzési logisztika bevezetésénél is: aki ránk bízza a szervezést, annál beszállítói számtól függően akár egy hónap alatt kiépítjük a teljes rendszert.”

[1] http://www. sze. hu/~hirko/web/Log1%20%28Egyetem%29/Beszerz%E9si%20logisztika.pdf

DACHSER világszerte
Kapcsolat
Kapcsolat Erika Kohegyi Consultant for Communication