Karrier Mediaroom

Felkészültünk a Brexitre!

Brexit csapatunk egy jól működő, biztonságos logisztikai hálózatot hozott létre az Egyesült Királyságból irányuló és onnan történő szállítások számára. Sok vállalat van még, akiknek ugyan fontos a termékek zökkenőmentes szállítása, de ezidáig még nem oldották meg a Brexittel kapcsolatos teendőiket. Az áruszállítás folyamatosságának fenntartása érdekében már nem lehet tovább halogatni a felkészülést.

Felkészültünk a Brexitre!
Felkészültünk a Brexitre!

2020.12.24-én megállapodás született az EU és az Egyesült Királyság jövőbeni közös együttműködéséről és kereskedelméről. Lényeges szempont, hogy az EU és az Egyesült Királyság között mindkét területről történő áruszállítás esetén nem kell vámköltséget fizetni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az adminisztratív vámkezelés megszűnik. Ennek következtében, hogy ügyfeleinknek a vámeljáráshoz szükséges összes dokumentációt előre be kell nyújtania felénk. Különösen fontos, hogy mindig igazolni kell az áruk preferenciális származását is. Csak a DACHSER vámcsoportjának jóváhagyása után tudjuk a küldeményt szállításra elfogadni. 

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ez a rendelet 2021. január 1-től az EU és az Egyesült Királyság közötti összes szállítására vonatkozik, kivételt ez alól csak az EU-ból Észak-Írországba irányuló küldemények továbbítása jelent.

A vámeljárásokat a szállítás megkezdése előtt el kell intézni

Két évvel ezelőtt létrehoztunk egy Brexit operatív csoportot, amely rendelkezik minden szükséges tudással és szakértelemmel ahhoz, hogy 2021-ben és azután is biztosíthassuk ügyfeleink számára a küldemények szállítását az Egyesült Királyságba és onnan az EU-ba. A tárgyalások bizonytalan kimenetele miatt szakértői csapatunknak többféle koncepciót és megoldást kellett kidolgoznia, amelyek biztosítják az áruk zökkenőmentes szállítását a politikai kimeneteltől függetlenül, figyelembe véve a hard és a soft Brexit minden elképzelhető variációját. Emellett növeltük vámügyintéző csapataink létszámát, különösen az Egyesült Királyságban és Írországban, hogy biztonságosan el tudjuk látni a vámkezeléssel járó többletmunkát. Emellett új IT megoldásokat hoztunk létre, amelyek lehetővé teszik ügyfeleink számára a vámeljárások biztonságos és hatékony kezelését. Elengedhetetlenül fontos még ezen felül ügyfeleink aktív részvétele is a vámeljárások biztonságos és maximális hatékonyságú kezelésében. Csak összehangoltan tudjuk optimalizálni erőfeszítéseinket és teljesíteni az összes vámkezeléssel összefüggő előírást,  ami elengedhetetlen a gyűjtőáruk fennakadások nélküli szállításához. Rendkívül fontos annak előzetes ellenőrzése, hogy a szállítmányok megfelelnek-e az Egyesült Királyságból és az Egyesült Királyságba irányuló szállítás valamennyi vámkezelési előírásnak, hogy elkerülhessük a küldemények  megállítását és visszatartását a vámhatáron. A vámokmányok hiánytalan megléte és jó minősége különösen fontos előfeltétele a küldemények kezelésének. Röviden összefoglalva kijelenthetjük, hogy a hálózat biztonságos működtetése kiemelten fontos mindenkinek, ügyfeleinknek és nekünk is.

A megfelelő előkészítés kulcsfontosságú

Ahhoz, hogy az Önök szállítmányai kezeléséhez megtaláljuk a tökéletes megoldást, elengedhetetlen az alapos előkészítés. Az alábbiakban felsoroljuk azokat a lényegi feladatokat, amelyeket mindenképpen el kell végezniük ahhoz, hogy megrendelésüket minél hatékonyabban feldolgozhassuk:

  • Kérjen EORI (Economic Operator Registration Identification) vámazonosító számot arra az országra, ahol vámügyekkel kapcsolatos tevékenységeket szeretne folytatni. Az Egyesült Királyságra vonatkozó EORI számot az itt található linken keresztül lehet igényelni.
  • Az EU-ban az EORI számot a az adott ország hivatalos vámügyekben illetékes hatóságának weboldalán keresztül lehet igényelni. (Magyarországon a NAV hivatalos honlapján) 
  • Ellenőrizze, hogy a jelenlegi kereskedelmi számlája tatalmazza-e az összes vámeljárással kapcsolatos releváns információt. Örömmel vesszük, ha ezt előzetesen elküldi az illetékes DACHSER kirendeltségének, ahol ellenőrzik annak helyességét. 
  • Egyeztesse az Incoterms szállítási paritást kereskedelmi partnereivel, a vámköltségek vállalásának tekintetében. Elképzelhető, hogy a megállapodások ezen részét újra kell tárgyalniuk. 
  • Incoterms 2020 további információt itt talál
  • A vámtarifaszámok listáját itt találja. Az Egyesült Királyságban használatos vámtarifaszám besorolásának ellenőrzéséhez klikkeljen ide
  • Kérjük küldje el nekünk a feladó országban lévő importőrének elérhetőségét, beleértve a nevét, az e-mail címét és a telefonszámát annak érdekében, hogy egyeztethessük velük a vámkezelési eljárás menetét!
  • Kérjük tisztázza az Egyesült Királyságban lévő partnerével (importőr), hogy egyszerűsített eljárás keretében  (EIDR, bejegyzés a nyilatkozattevő nyilvántartásában) és az ügyfélnek van-e saját halaszott import áfa megfizetésére szolgáló vámszámlája 
  • Csak olyan csomagolóanyagot használjon, amely megfelel az ISPM 15 szabványnak. Itt találja az ide vonatkozó információkat
  • Tartsa be az egyes termékekre vonatkozó különleges címkézési követelményeket. Itt találja az ide vonatkozó információkat
  • Egyeztessen adótanácsadójával a feladási és a címzett ország adózási követelményeiről. Ez különösen a DDP és az EXW szállítási feltételek használatakor szükséges.
Figyelem: Megfelelő engedély nélkül nem tudjuk elvégezni a vámkezelést!

Ahhoz, hogy az Ön nevében elvégezhessük a behozatali és kiviteli vámeljárásokat, szükségünk van a megfelelő vámképviseleti engedélyre (CRA) vagy meghatalmazásra (POA). Ez az engedély megteremti azt a jogalapot számunkra, hogy az Ön nevében járjunk el a helyi vámhatóságokkal folytatott vámkezelési eljárás során (a képviseletet az Ön  költségére látjuk el)

A szállítási késések elkerülése érdekében kérjük, a szállítmány átvétele előtt küldje el nekünk CRA/POA vámkezelési meghatalmazásait. Az ide vonatkozó űrlapokat a DACHSER kirendeltségeitől szerezheti be.

Az előzetes ellenőrzés elősegíti az áruszállítások folytonosságát

Minden szállításnál ellenőrizzük a vámkezeléshez szükséges dokumentációk teljességét. A biztonságos szállítmányozáshoz elengedhetetlenül szükségesek:

  • A vámkezeléshez szükséges dokumentumok: kereskedelmi számla vagy pro forma számla, szállítólevél, csomagjegyzék
  • Kérjük ellenőrizze, hogy az átadásra kerülő dokumentumok tartalmazzák-e a vámkezelés teljesítéséhez szükséges összes lényeges információt! A kereskedelmi számlán a következő adatokat kell feltüntetni: általános számlaadatok, a kereskedelmi ügyletben részt vevő felek EORI-száma, címzett / feladó az elérhetőségekkel, a csomagok száma és típusa, az áruk részletes leírása, TARIC-kód, az áru értéke, nettó / bruttó súly TARIC-kódonként, a szállítmány teljes nettó / bruttó súlya, a csomagszám és a származási ország, valamint a pénznem. Kérjük ellenőrizze, hogy az adatai helyesek-e és megfelelnek-e valós szállítás adataival.
  • Új ügyfelek esetén emellett kérjük adja meg az importőr elérhetőségeit (aki a vámkezelés elvégzésére jogosult): nevét, e-mail címét, telefonszámát, és tájékoztassa az importőrt arról, hogy a DACHSER illetékes kirendeltsége fel fogja venni vele a kapcsolatot!
A DACHSER szolgáltatásai az Ön számára:
  • Annak érdekében, hogy a küldemények vámkezelése zökkenőmentesen történjen, előzetesen elkérjük Önöktől a szükséges adatokat, dokumentumokat. 
  • A vámkezelés gördülékennyé tételének érdekében jelentősen megnöveltük vámügyintézői csapatunk létszámát, különösen az Egyesült Királyságban és Írországban. 
  • Felkészültünk a határátkelőkön várható torlódásokra, így már előre megterveztük az alternatív szállítási útvonalakat, beleértve az Írországba irányuló szállítmányokat is.
  • A biztonságos és hatékony vámkezelés elvégzése érdekében saját fejlesztésű IT újításokat alkalmazunk
  • A Brexit körüli további feladatok hatékony kezelésének érdekében létrehoztunk egy különálló szakértői csapatot
  • Amennyiben raktározási ígényre lenne szüksége az Egyesült Királyságban vagy az EU-ban, kérjük vegye fel a kapcsolatot az illetékes DACHSER kirendeltségével. Adott esetben vámraktározási szolgáltatás  is elérhető. 

Az alábbi linkek hasznos információként szolgálnak a Brexit főbb kérdéseiről, feladatairól:

Kormányzati információk:

Azonosító számok és nemzetközi szabványok

Az áruk címkézésére és csomagolására vonatkozó iránymutatások

Frissített Brexit ellenőrző lista PDF (0,07 MB)
Ellenőrző lista a kereskedelmi számlák készítéséhez PDF (0,23 MB)