Felkészültünk a Brexitre!
Brexit csapatunk egy jól működő, biztonságos logisztikai hálózatot hozott létre az Egyesült Királyságból irányuló és onnan történő szállítások számára. Sok vállalat van még, akiknek ugyan fontos a termékek zökkenőmentes szállítása, de ezidáig még nem oldották meg a Brexittel kapcsolatos teendőiket. Az áruszállítás folyamatosságának fenntartása érdekében már nem lehet tovább halogatni a felkészülést.

A határidő közeleg, néhány hét múlva elérkezünk a Brexit küszöbére. A dolgok jelenlegi állása szerint azonban kristálygömbre lenne szükségünk a tárgyalások kimenetelének pontos megjóslásához. Annak ellenére, hogy a határidőn túl vannak, az EU és az Egyesült Királyság a közelgő határidő ellenére is keményen dolgozik a megoldáson, de még mindig nem körvonalazódtak azok a lehetőségek, amik alapján a vállalkozások pontos iránymutatás alapján megtervezhetnék az új folyamataikat. Az egyetlen bizonyosság az, hogy az EU és az Egyesült Királyság közötti gazdasági kapcsolatok tartósan megváltoznak. Jelenleg a tárgyalások továbbra is a szabadkereskedelmi megállapodás elérésére (FTA) irányulnak. Egy másik lehetséges forgatókönyv szerint a felek egyedi megállapodásokat kötnének, amelyek az EU-val folytatott kereskedelem különböző ágazatait fednék le. Ha az eredmény egy szabadkereskedelmi vagy az egyéni megállapodások lesznek, akkor a vállalkozások kiindulási helyzete sokkal kedvezőbb lesz, mint a hard Brexit esetében. A jelenleg tárgyalt megállapodási változatok egyike sem garantálja a vállalatok számára a súrlódásmentes kereskedelmet. Elkerülhetetlen, hogy lesznek olyan bürokratikus akadályok, amelyek jelentősen nehezítik majd a kereskedelmet. A vámeljárások késedelmet fognak okozni a határforgalomban, és negatív hatással lesznek az ellátási láncok megbízhatóságára. Az EU és az Egyesült Királyság között elhúzódó tárgyalások miatt még nem világos, hogy lesz-e megállapodás a vámtarifák csökkentéséről.
A vámeljárásokat a szállítás megkezdése előtt el kell intézni
Két évvel ezelőtt létrehoztunk egy Brexit operatív csoportot, amely rendelkezik minden szükséges tudással és szakértelemmel ahhoz, hogy 2021-ben és azután is biztosíthassuk ügyfeleink számára a küldemények szállítását az Egyesült Királyságba és onnan az EU-ba. A tárgyalások bizonytalan kimenetele miatt szakértői csapatunknak többféle koncepciót és megoldást kellett kidolgoznia, amelyek biztosítják az áruk zökkenőmentes szállítását a politikai kimeneteltől függetlenül, figyelembe véve a hard és a soft Brexit minden elképzelhető variációját. Emellett növeltük vámügyintéző csapataink létszámát, különösen az Egyesült Királyságban és Írországban, hogy biztonságosan el tudjuk látni a vámkezeléssel járó többletmunkát. Emellett új IT megoldásokat hoztunk létre, amelyek lehetővé teszik ügyfeleink számára a vámeljárások biztonságos és hatékony kezelését. Elengedhetetlenül fontos még ezen felül ügyfeleink aktív részvétele is a vámeljárások biztonságos és maximális hatékonyságú kezelésében. Csak összehangoltan tudjuk optimalizálni erőfeszítéseinket és teljesíteni az összes vámkezeléssel összefüggő előírást, ami elengedhetetlen a gyűjtőáruk fennakadások nélküli szállításához. Rendkívül fontos annak előzetes ellenőrzése, hogy a szállítmányok megfelelnek-e az Egyesült Királyságból és az Egyesült Királyságba irányuló szállítás valamennyi vámkezelési előírásnak, hogy elkerülhessük a küldemények megállítását és visszatartását a vámhatáron. Röviden összefoglalva kijelenthetjük, hogy a hálózat biztonságos működtetése kiemelten fontos mindenkinek, ügyfeleinknek és nekünk is.
Ahhoz, hogy az Önök szállítmányai kezeléséhez megtaláljuk a tökéletes megoldást, elengedhetetlen az alapos előkészítés. Az alábbiakban felsoroljuk azokat a lényegi feladatokat, amelyeket mindenképpen el kell végezniük ahhoz, hogy megrendelésüket minél hatékonyabban feldolgozhassuk:
- Kérjen EORI (Economic Operator Registration Identification) vámazonosító számot arra az országra, ahol vámügyekkel kapcsolatos tevékenységeket szeretne folytatni. Az Egyesült Királyságra vonatkozó EORI számot az itt található linken keresztül lehet igényelni.
- Az EU-ban az EORI számot a az adott ország hivatalos vámügyekben illetékes hatóságának weboldalán keresztül lehet igényelni. (Magyarországon a NAV hivatalos honlapján)
- Ellenőrizze, hogy a jelenlegi kereskedelmi számlája tatalmazza-e az összes vámeljárással kapcsolatos releváns információt. Örömmel vesszük, ha ezt előzetesen elküldi az illetékes DACHSER kirendeltségének, ahol ellenőrzik annak helyességét.
- Egyeztesse az Incoterms szállítási paritást kereskedelmi partnereivel, a vámköltségek vállalásának tekintetében. Elképzelhető, hogy a megállapodások ezen részét újra kell tárgyalniuk.
- Incoterms 2020 további információt itt talál
- A vámtarifaszámok listáját itt találja. Az Egyesült Királyságban használatos vámtarifaszám besorolásának ellenőrzéséhez klikkeljen ide
- Kérjük küldje el nekünk a feladó országban lévő importőrének elérhetőségét, beleértve a nevét, az e-mail címét és a telefonszámát annak érdekében, hogy egyeztethessük velük a vámkezelési eljárás menetét!
- Kérjük tisztázza az Egyesült Királyságban lévő partnerével (importőr), hogy egyszerűsített eljárás keretében (EIDR, bejegyzés a nyilatkozattevő nyilvántartásában) és az ügyfélnek van-e saját halaszott import áfa megfizetésére szolgáló vámszámlája
- Csak olyan csomagolóanyagot használjon, amely megfelel az ISPM 15 szabványnak. Itt találja az ide vonatkozó információkat
- Tartsa be az egyes termékekre vonatkozó különleges címkézési követelményeket. Itt találja az ide vonatkozó információkat
- Egyeztessen adótanácsadójával a feladási és a címzett ország adózási követelményeiről. Ez különösen a DDP és az EXW szállítási feltételek használatakor szükséges.
Ahhoz, hogy az Ön nevében elvégezhessük a behozatali és kiviteli vámeljárásokat, szükségünk van a megfelelő vámképviseleti engedélyre (CRA) vagy meghatalmazásra (POA). Ez az engedély megteremti azt a jogalapot számunkra, hogy az Ön nevében járjunk el a helyi vámhatóságokkal folytatott vámkezelési eljárás során (a képviseletet az Ön költségére látjuk el)
Figyelem! A szállítási késések elkerülése érdekében kérjük, küldje el nekünk CRA/POA vámkezelési meghatalmazásait 2021. január 1.-ig. Az ide vonatkozó űrlapokat a DACHSER kirendeltségeitől szerezheti be.
Minden szállításnál ellenőrizzük a vámkezeléshez szükséges dokumentációk teljességét. A biztonságos szállítmányozáshoz elengedhetetlenül szükségesek:
- A vámkezeléshez szükséges dokumentumok: kereskedelmi számla vagy pro forma számla, szállítólevél, csomagjegyzék
- Kérjük ellenőrizze, hogy az átadásra kerülő dokumentumok tartalmazzák-e a vámkezelés teljesítéséhez szükséges összes lényeges információt!
- Új ügyfelek esetén emellett kérjük adja meg az importőr elérhetőségeit (aki a vámkezelés elvégzésére jogosult): nevét, e-mail címét, telefonszámát, és tájékoztassa az importőrt arról, hogy a DACHSER illetékes kirendeltsége fel fogja venni vele a kapcsolatot!
- Annak érdekében, hogy a küldemények vámkezelése zökkenőmentesen történjen, előzetesen elkérjük Önöktől a szükséges adatokat, dokumentumokat.
- A vámkezelés gördülékennyé tételének érdekében jelentősen megnöveltük vámügyintézői csapatunk létszámát, különösen az Egyesült Királyságban és Írországban.
- Felkészültünk a határátkelőkön várható torlódásokra, így már előre megterveztük az alternatív szállítási útvonalakat, beleértve az Írországba irányuló szállítmányokat is.
- A biztonságos és hatékony vámkezelés elvégzése érdekében saját fejlesztésű IT újításokat alkalmazunk
- A Brexit körüli további feladatok hatékony kezelésének érdekében létrehoztunk egy különálló szakértői csapatot
- Amennyiben raktározási ígényre lenne szüksége az Egyesült Királyságban vagy az EU-ban, kérjük vegye fel a kapcsolatot az illetékes DACHSER kirendeltségével. Adott esetben vámraktározási szolgáltatás is elérhető.
Az alábbi linkek hasznos információként szolgálnak a Brexit főbb kérdéseiről, feladatairól:
Kormányzati információk:
- Itt található az Európai Bizottság összefoglalója arról, hogy a Brexit-tárgyalások keretében mik azok a kérdések, amiről már megállapodtak, mik azok, amik jelenleg folynak, és mi van még előkészítés alatt. https://ec.europa.eu/info/european-union-and-united-kingdom-forging-new-partnership_en
- Ezen az oldalon az Egyesült Királyság kormányától származó olyan információk találhatók, amik segítenek az export és az import folyamatok megtervezésében az EU és Nagy Britannia között. https://www.gov.uk/government/publications/how-to-import-and-export-goods-between-great-britain-and-the-eu-from-1-january-2021
Azonosító számok és nemzetközi szabványok
- Itt megtalálja az összes szükséges információt a regisztrációs és az EORI azonosító számokról, https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/customs-procedures/general-overview/economic-operators-registration-identification-number-eori_en
- Minden, amit tudni kell az Incoterms-ről: https://iccwbo.org/resources-for-business/incoterms-rules/incoterms-2020/
- Az Európai Unió Kombinált Nomenklatúrája (részletes vámtarifa) ,amely TARIC néven is ismert, tartalmazza az EU vámtarifájával, Kereskedelmi és mezőgazdasági jogszabályaival kapcsolatos valamennyi előírást, információt. https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/calculation-customs-duties/what-is-common-customs-tariff/taric_en
Az áruk címkézésére és csomagolására vonatkozó iránymutatások
- Itt megtalálja az Egyesült Királyság kormányának környezetvédelmi iránymutatásait a fa csomagolóanyagokra vonatkozóan az import, az export, az újrafelhasználás és a csomagolóanyagok visszaforgatásával kapcsolatban. https://www.gov.uk/wood-packaging-import-export
- Itt találja az Egyesült Királyság kormányának irányelveit az élelmiszerek (különösen az állati termékek, a komló, a bor), a növényi magvak és az ipari termékek jelölésére és címkézésére vonatkozóan. https://www.gov.uk/guidance/labelling-and-marketing-standards-from-1-january-2021